fredag 15 oktober 2010

Män, mat och Matti

"Men han då? Han ser väl trevlig ut. Och han verkar alldeles normal!"
"Nja... hans ögon sitter lite tätt ihop. Jag fixar inte riktigt det. Tänk om våra barn skulle få jättetättsittande ögon, jag skulle aldrig förlåta mig själv."
"Nej, det förstår jag. Hans hårfäste ser misstänkt högt ut, också."

Ytligt? Det är klart att det är ytligt!
Men tänk dig den här situationen: du ska äta buffé.
Du är mycket hungrig, men när du blickar ut över de i runda slängar 225 000 rätterna inser du att du varken hinner, kan eller ens vill smaka på alla. En del rätter ser rent ut sagt vedervärdiga ut, andra luktar suspekt och du är allergisk mot skaldjur. Några faller dig absolut inte i smaken och en vän rekommenderade dig att styra undan de där i mitten. Faten som verkligen är läckert anrättade har alla andra matgäster redan varit och pillat på så det är inget för den med bacillskräck - de som frestar lagom är trots allt bara husmanskost som du kan få på vilken närliggande krog som helst.
Så vad återstår av det generösa sortimentet? Fortfarande alltför mycket för att någon människa (ens med min oerhört sunda aptit) ska ha chans att kunna smaka, och utvärdera, allt på bordet rättvist och fördomsfritt. Så vad gör du? Själv hade jag nog stått kvar med tallriken i handen och försökt bestämma mig tills restaurangen stängde, vilket inte gjort mig något för vid det laget har jag ont i magen av beslutsångest i vilket fall som helst.
Ja, ungefär så är det på match.com också. Det kanske hjälper den oinvigde att förstå hur lättvindigt man kräset väljer bort ungefär 95% av dem som tar kontakt.

Är det förresten någon som minns Matti Berenett? Inte? Tom Bovallius i "Skilda Världar", då? Jag kan informera om att han idag är singel, praktiserande buddhist, handbollstränare och ganska urskillningslöst glider runt på internet och spanar in utbudet han också. Han har faktiskt hunnit spana in både mig och min nätdejtande väninna på en och samma dag vilket pekar på (förutom särdeles god smak) en viss angelägenhet (eller bara väldigt mycket fritid). Så är du sugen på en numera 40-årig F-kändis med två skrikande barn på halsen och charmig antydan till hängbröst under det grå håret som spretar upp över v-ringningen är det bara att registrera sig på allas vår dejtingsajt.
Lycka till med provsmakandet!

5 kommentarer:

  1. F*ckin' brilliant!!!

    När kommer din bok? ;)

    SvaraRadera
  2. Hjärta dig, tack! :) Boken kommer... det är inte länge tills jag blir pensionär, då har jag tid!

    SvaraRadera
  3. Jag vill läsa meeeer!

    SvaraRadera
  4. Sååå bra! Puss a-k

    SvaraRadera
  5. Underbart vännen!
    Skall följa bättre från nu
    kram /K

    SvaraRadera