onsdag 17 mars 2010

Även Östermalms elit har tarmen full av...

Det har hänt oss alla. Hoppas jag.
Två minuter kvar av lunchrasten, och blåsan håller på att sprängas.
Alla toaletter är upptagna utom den som luktar avföring och ser allmänt vedervärdig ut med torkpapper på golvet och dekorativa bromsspår i kröken. Med en suck håller jag andan och låser dörren om mig, kissar snabbt och effektivt och hinner eventuellt också tvätta händerna innan syrebristen sätter in. Ut, ut, ut, tänker jag, och avlägsnar mig fort i det jag hälsar förstrött på en kollega som öppnar dörren till samma toalett, gör en min av avsmak och misstroget ser efter mig i korridoren...

Ja, även på finaste Östermalm skiter folk alltså.
Men att använda toalettborsten lär man sig tydligen inte i de kvarteren ("Vadå? Finns det inte... folk, för sådant?").
Detta i kombination med telefonincidenten borde egentligen ha lärt mig att undvika toalettbesök helt och hållet på arbetet, men min kaffekonsumtion överstiger tyvärr volymkapaciteten med flera liter.
Men nog om kiss och bajs.

Jag har fått tillbaka mitt livs första hemtentamen med överraskande gott resultat. Och gruppuppsatsen jag och mina 4 kära gruppmedlemmar slitit med i ett par veckor som byggde på enkäten jag delade ut (under hot) på min gamla arbetsplats i Norge har blivit opponerad idag av både klass och lärare, varav sistnämnda var smått exalterad över både vårt val av tema (Stress - Hur gör vi? En undersökning om kön och copingstrategier.) och uppsatsen i sig - faktiskt så mycket att han berättade att den skulle fått godkänt även nu i dess obearbetade utkastsform och därpå frågade om han fick lov att använda den som exempeluppsats för kommande terminer.
Det fick han.

Och imorgon anländer en av mina favoritmänniskor Ståckhålms Centralstation ungefär samtidigt som jag slutar skolan. Helgen närmar sig med stormsteg (det är märkligt hur skamlöst fort man vänjer sig vid att ha ledigt kvällar och helger, förresten) och med den trevligt umgänge, utgång, hjärngympa och helt, helt säkert en och annan flaska vin av det godare slaget. Veckans arbetstimmar är redan avverkade, och nu ska jag äntligen ta itu med läsningen inför tentan i metod nästa vecka.

Det går bättre nu. Jag börjar nästan... trivas. Nästan.

1 kommentar: