onsdag 11 augusti 2010

Det glamorösa serviceyrket

"Mamma, vart finns papperskorgen?"
"Du behöver inte kasta skräpet lilla gumman, nu är vi på hotell. Bara låt det ligga där."




"Välkommen! Ert dubbelrum är klart för incheck senast klockan fyra. Vill du använda bagagerummet så länge?"
"Vadå fyra? Jag vill ha det tidigare. Jag har faktiskt barn med."
"Jaha, men jag ser här att du bokat ett dubbelrum på nätet, för två vuxna?"
"Ja, men lilla gumman är så liten att hon kan sova i vår säng. (Lilla gumman står brevid och ser ut att vara ungefär 13 år vilket hade kostat 200 kronor extra per natt.) Kunde vi få rummet nu eller?"
"Nej, som sagt, senast klockan fyra är det klart för ankomst. Nu är klockan halv tolv, gårdagens gäster behöver inte ens checka ut än på 30 minuter."
"Det var verkligen dålig service."




"Jag skulle vilja beställa ett familjerum från ikväll tills imorgon. Vad är det billigaste kan du erbjuda mig?"
"Tyvärr är det så att vi är helt fullbokade, förutom ett par stora rum som kostar 2200 kronor per natt inklusive frukost."
"Jag vill gärna ha ett stort rum, jag har med mig frun och tre barn. Får jag halva priset?"
"Nej, jag är ledsen, men så mycket rabatt kan du inte få. Speciellt inte när det är så stor efterfrågan som idag."
"Du är ju helt dum i huvudet. Så som du gör affärer kommer ni att gå i konkurs, fattar du det?" (Slänger på luren.)
"... ?"
(Frun ringde upp en stund senare och bokade rummet till fullt pris. Hon låtsades inte om att jag pratat med karln tidigare, men jag kände igen numret.)




"Det var damm på insidan av lampskärmen i vårt rum. Vad har du att säga om det?"
"Ja, det var ju tråkigt att höra, jag ber så mycket om ursäkt och ska genast se till att det åtgärdas."
"Tycker du verkligen att vi ska behöva betala fullt pris för vår 5-dagars hotellvistelse nu?"
"Tja, ni kom för 20 minuter sedan. Ta gärna en kopp kaffe medan vi ordnar problemet, eller så kan ni få byta till ett annat rum om ni inte vill vänta."
"Det var verkligen dålig service."



Ja, man ser alltid fram emot morgondagen med spänning.

4 kommentarer:

  1. Me like..... Jeg kjenner meg igjen....og kjenner igjen kundene!
    Takke f... for at jeg ikke lenger har så mye barnefamilier som gjester, og HELDIGVIS minimalt med Bergensere.....

    Thor Magne

    SvaraRadera
  2. Hørtes mistenkelig kjent ut ja! :) Der og da tenker man helst bare "er det mulig???" men i ettertid er det jo de gjestene som gjør at vi har noe (for ikke å si noen) å le av i etterkant! :D
    Kommer aldri til å glemme de som booket 2 voksne i A2 på nettet og det viste seg at de hadde med seg 5! barn i tillegg.
    Eller damen som kjeftet og brukte seg til meg så alle i lobbyen hørte det fordi hun ikke hadde fått rom med havutsikt og fordi badet var for lite! Hjemme hadde hun nemmelig flere STORE bad og hun hadde da alltid havutsikt når hun bodde på hotell! :P
    Klem fra Ingrid :)
    De andre gjestene holdt på å knekke av latter :P

    SvaraRadera
  3. Hahaha! Den husker jeg! Nyyydelig :D
    Magne, tror du savner det litt allikevel, jeg... ;)

    SvaraRadera
  4. Mathilda! Utrolig morsomt innlegg. Men, Thor Magne, som Bergenser vil jeg bare si at etter selv å ha jobbet i flere sesonger på fjellet (hotell), er det ikke alltid folk fra beste vest i Oslo heller kan oppføre seg :). Moralen er vel at uansett hvor folk kommer i fra, så finnes det folk som faktisk ikke vet å oppføre seg. Men bra historier i etterkant blir det jo...hehe.

    SvaraRadera