tisdag 26 januari 2010

Att bli ståckhålmare - en liten handbok # 2

En månad har gått, och jag har så sakteliga vant mig vid att börja dagarna upptryckt i någons armhåla på tunnelbanan. Skolan är i full gång och vardagslivet här i storstaden tar allt fastare form. Jag har fått lägenhet och jobb, slutat på jobbet och varit på intervju för ett lämpligare sådant, träffat lite folk och fått en rätt full agenda framöver.
Känns det mer som hemma nu? Knappast. Men jag lär mig något nytt varje dag och är noga med att notera sådant som kan vara användbart för kommande generationer. Här kommer ännu ett litet axplock av erfarenheter.
För den som inte läst Del 1 än, rekommenderar jag att man börjar med den.

8. Håll till höger


Det finns inga skyltar. Ingen berättar hur det ligger till. Man ska bara veta att i rulltrappan håller man till höger så de stressade ståckhålmarna kan springa förbi på vänstersidan. Är man lite osäker på när denna regel gäller eller bara vill pränta in den ordentligt kan man som jag börja gravitera mot höger också i andra sammanhang, när jag promenerar på gatorna och är i affären och så. För säkerhets skull, liksom.
Instruktionsvideo - klicka här !

9. Lär dig trolla

Jag förstår inte hur de alltid kan vara redo med t-banekortet utan att man märker att de plockar upp det ur fickan eller väskan eller vart de nu förvaras. Misstänker att de som har mest bråttom har ett inbyggt chip i handleden som de håller mot avläsaren vid spärrarna. En annan står ju och fipplar och letar och tappar telefonen och humöret bara för att slutligen hitta kortet och upptäcka att det är en dag för gammalt.

10. Memorera SL-tabellen

Hjälpsam (!) ståckhålmare vid busshållplatsen: "Väntar du på 182 till Hökarängen och ska ta tuben därifrån?" "Ja." "Vet du vad (här höjer de tonläget och börjar prata väldigt fort, tänk sportkommentator), om du istället tar 188 till Gullmars, springer nerför rulltrappan till höger och hoppar på tåget som precis ska rulla iväg och sedan byter vid Odenplan istället och så Roslagsbussen de sista femhundra metrarna, så sparar du en HEL MINUT!" "Jaha... tack för tipset (jag kommer nog att vara jävligt tacksam för den minuten när jag ligger med hjärtinfarkt efteråt)."


11. Samla på mynt

Ute på krogen? Kostar ölen 39,-? Då får du sannolikt tillbaka tre tjugolappar och en enkrona på din hundring. Ta god tid på dig att vända sedlarna så de ligger åt rätt håll, och stoppa sedan omsorgsfullt ner enkronan i plånboken (ge för allt i världen inte dricks till servitören - han har ju faktiskt lön som alla andra). Den kommer till användning sedan när du står i butiken och ska betala. Tänk inte på kön som växer och växer bakom dig; kassörskan vill helt säkert ha 400 kronor i småpengar så hon får lite växel, stackaren.

12. Ropa när du är fääärdig

På hockeyn igår gick jag på toaletten i pausen. Det var en sådan toalett som har ett separat låsbart bås med toalettstol och utanför, dit man först kommer in, ett handfat. Efter att ha kissat snabbt och effektivt tvättade jag händerna och höll dem under handtorken, när dörren öppnas och en rynkig tant med DIF-keps från 1981 sticker in huvudet och fräser "du måste ju SÄGA TILL när du är färdig! Det är kö härutanför!" "Oj, ursäkta. Jag ville bara vädra ut skitlukten medan jag tvättade händerna."

13. SPRING!

Detspelaringenrollomduharbråttomegentligenellerintehärskyndarviossochknuffaspåbussenochträngsvidövergångsställenaochskyndarlängstrottoarenmedvåraportföljersvingandetänkommanskullemissaetttågochvaratvungenattväntaitvåminuterpånästadethadejuvaritvärldensundergångochtänksåmångaminutermanhinnersparapåettheltårgenomattspringaiställetförattgåochkissamedanmanborstartänderna.

14. Sluta försöka rädda världen

Här hjälper vi inte till att putta när någon står fast i snön med bilen.
Här står vi glatt och pular ner pantflaskor, konservburkar, glödlampor och pappkartonger i sopnedkastet utan att tänka på miljön medan vi flinar glatt mot grannen.
Här skäller vi ut den lilla tanten som försiktigt frågar åt vilket håll bussen går ("den går FRAMÅT, ser du väl för helvete!" - Busschauffören).

Välkommen till Ståckhålm - the Capital of Scandinavia.

15. Bryt en regel

Ibland bryter ståckhålmarna mot någon av sina egna regler. Då känner de sig skamsna, men ändå lite busiga och levande sådär. Det går fort över, ifall man nu inte har oturen att hamna på Youtube. Då är man skamsen ganska länge.

1 kommentar:

  1. har läst din blogg till och från nu. det är så roligt att se hur du har det i Storstaden. Du är modig och jag tvivlar inte en sekund på attt du kommer att sopa mattan med de flesta på Univeristetet och ståckhålmarna. Vi här på den värmlandska glesbygden hejar på DIG! Kramar från Moster&Co

    SvaraRadera