söndag 17 januari 2010

Hellre hockeyfrilla än hemmamatch

En kväll som blev bättre än förväntat! Efter 10 timmars idogt pluggande mötte jag nästan-grannen med klädtokig vän på en närliggande krog och drack en (haha! Finns inget som heter så ju!) öl och jämförde erfarenheter om ståckhålmare. Bägge kommer ifrån Jönköping och ännu en iakttagelse från en normal människa dissekerades - de åker ju aldrig någonstans! Ståckhålmarna, alltså. Det fåtal som inte ursäktar att de är ståckhålmare ställer sig helt oförstående inför det faktum att resten av världen är nyfiken på... tja, resten av världen. De skulle aldrig drömma om att åka någon annanstans annat än på all-inclusive charter till ett av TV4 annonserat land och undrar varför så många frivilligt lämnar sin hemstad på jakt efter nya upplevelser och äventyr när allt de behöver finns här? Då är det kanske inte så märkligt att de är inskränkta heller.

Diskussionen gick vidare och kom efter vart att handla om sport och varför man blir en sportfåne (något jag hittills inte varit i närheten av att personligen uppleva men som de båda jönköpingarna inte stack under stol med) och slutade med att jag i ren nyfikenhet (och självklar protest mot ståckhålmslag i allmänhet) plötsligt tog mig själv på bar gärning med att ivrigt beställa biljetter till nästa hockey( tror iallafall det är hockey, fotbollssäsongen är väl slut? )match med "hemma"-laget HV. Har fått adress till hemsidan så jag kan lära mig klacksångerna. Det ska visst, om inte annat, vara en ojämförlig källa till utlopp för aggressioner att övervara en match, och möjligen det enda ställe i hufvudstaden där folk visar känslor istället för fingret (åtminstone tills Djurgården förlorat).

Imorgon ska jag dricka kaffe och se på konst. Med detta går jag till sängs på luftmadrassen, nöjd med vetskapen om att jag aldrig kommer att bli en sarkastisk och cynisk ståckhålmare.

3 kommentarer:

  1. Haha, sjukt välskrivet Matilda!

    SvaraRadera
  2. Vi sjunger Håååå-VEeeeeeee, Hååååååå-Veeeeee... :) Tränar för fullt här!

    SvaraRadera
  3. Say WHAAAAT??? Ett av mina barn går frivilligt på HÅCKI? Jag har närt en sportfåne vid min barm? :O

    (Instämmer f ö med Jenny!)

    SvaraRadera