tisdag 5 januari 2010

Att bli ståckhålmare - en liten handbok

Efter en dryg vecka i min nya hemstad, med panik kring lägenhet (svart), att skaffa möbler till sagda lägenhet, lära sig hitta, söka jobb, provjobba (svart?), planera skolgången, skaffa böcker, köpa SL-kort och försöka ta sig fram med kollektivtrafik istället för bilen jag måste hinna sälja (när det töar så jag får loss den), för att enbart nämna ett fåtal av stressfaktorerna, undrar jag om jag någonsin kommer att trivas i denna hektiska, grå och självcentrerade stad.

För att hjälpa mig själv och andra som funderar på att flytta hit, har jag sammanställt en liten kom-ihåg-lista på saker som är oerhört viktiga för acklimatiseringen - hur man blir ståckhålmare. Ni behöver inte tacka mig (men om ni ändå känner att ni behöver göra det, tycker jag mycket om vin).


1. Var hård som sten.
Och är du inte det - ljug. Vare sig du väntar på tunnelbanan, handlar mat eller går på krogen - här är det djungelns lag som gäller.

2. Se självständig ut.
Och är du inte det - ljug. Även om du inte vet vart du är, vilken buss du ska ta eller vart din plånbok just tog vägen, gäller det att låtsas som ingenting, rikta blicken framåt och skulle någon vänlig själ frågande möta din blick, bläng tillbaka. Okunskap är svaghet; se punkt 1.

3. Var alltid stressad och jättejätteupptagen.
Och är du inte det - ljug. Det anses som oattraktivt att inte ha en viktig och fullspikad agenda. Det är bara fula och tråkiga människor som trivs i sitt eget sällskap då och då.

4. Bo centralt.
Och gör du inte det - ljug. Eller viska åtminstone, som en av mina nya kolleger gjorde när jag frågade vart han bodde. "I Fittja" svarade han väldigt tyst och liksom skamset. "Men säg inget till de andra, de tror jag bor i city. Det är faktiskt ingen som har frågat hittills." Vill man vara snygg, ska man bo centralt.

5. Var snygg.
Och är du inte det, får du tamejfan åtminstone försöka! Det spelar ingen roll om det är till tvättstugan, 7-eleven eller krogen du ska - här i Ståckhålm ser vi minsann alltid välvårdade ut och vaknar med hår och smink lika perfekt som i vilken såpa som helst.

6. Le inte mot främlingar - möt inte ens deras blick.
Och skulle du av gammal vana råka göra det, låtsas att du menade någon bakom dem. Här är det bara uteliggarna som är sådär avslappnat och allmänt sociala.

7. Banta.
Och gör du inte det - ljug. Här ska ingen komma och trivas med sig själv, inte! Jag var i mataffären och stod i kö bakom en tjej som såg ut ungefär som jag. På bandet framför henne låg sju äpplen, en liter minimjölk, ett paket te, en bunt morötter, knäckebröd och Keso Light. "Jaha, veckohandlat nu?", frågade kassörskan trevligt och tjejen nickade glatt. Min tur - jag var rätt hungrig och tänkte bunkra mat för en vecka framöver jag också. "Jaha, storhandlat till familjen nu?", frågade kassörskan. "Ja", svarade jag.


Med dessa tips i bakfickan borde du överleva iallafall första veckan. Jag lovar att komma med del 2 när skolan börjat och jag lärt mig mer.

XO XO

Matilda




1 kommentar: