söndag 24 januari 2010

Man är vad man läser

När man bor ensam i en stad där man nästan inte känner någon, har man mycket tid för sig själv.
Man kan använda den tiden till mycket, själv försöker jag utan större framgång komma igenom diverse kurslitteratur utan att bli skadad för livet av alla sinnessjukdomar man plötsligt har symptom på efter att ha kommit halvvägs i psykologin. Samt en del deprimerande statistik om hur vi alla tenderar att tro vi är bättre än vi är på alla plan samtidigt som vi så lätt blir vilseledda, faller undan för grupptryck och auktoriteter, skadar och nedvärderar våra medmänniskor och manipulerar både omvärlden och oss själva för att må bättre.

Jag är till exempel idag en manlig typ A-personlighet med perfektionistiska tendenser på gränsen till utbrändhet enligt de fullskaliga tester vi tvingas göra (där 4 är SÖK HJÄLP OMEDELBART och 5 är DU BORDE LIGGA I TVÅNGSTRÖJA OCH STIRRA IN I VÄGGEN MELLAN ANFALLEN ligger jag på 5,5 ungefär).
Igår var jag deprimerad och imorgon är jag antagligen lite lesbisk eftersom jag då kommer in på kapitlen om könstillhörighet, kärlekens kemi och relationer. Kort sagt lever jag mig in ganska mycket i det jag läser och det är nog tur att kursen bara går i en månad annars kan det ju sluta vart som helst.
Jag har haft lite problem med att finna en balans. Efter många år som del av en behaglig tvåsamhet är det svårt att plötsligt inte ha en motvikt, en sparringpartner som dämpar stötarna och lugnar ner mig när världen snurrar för fort.
Men så hittade jag Bob. Så när jag börjar tippa över mot galenskapen lägger jag undan facklitteraturen en stund och unnar mig lite godis för själen - skapar balans och perspektiv, skrattar lite åt mig själv. Tack, Bob.

Imorgon är det dags för föreläsning igen och inte minst hockeymatchen som jag ser fram emot med skräckblandad förtjusning... sedan hem och sova innan ett spännande möte på tisdag morgon, därefter hade jag planerat en biltur nedåt i landet men tror jag väntar tills torsdag istället. Så kanske snön har smält så jag får ut bilen som står och rostar ihop i utkanten av Ståckhålm.

Over and out

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar